Kreativnost je više veština, nego što je neka vrsta urođenog talenta, koju roditelji i učitelji, nastavnici i profesori mogu da podstaknu kod dece. Zabluda, koja se često pojavljuje u javnosti da deca ili jesu ili nisu kreativna, je veoma loša i štetna i pre svega neistinita. Njihova kreativnost i maštovitost nas mogu ponekad iznenaditi, pa je zato važno da kao roditelji to prepoznamo, usmerimo njihova interesovanja i damo im podsticaj da još više rade na razvijanju ove važne veštine.
Što ih više usmeravamo, to će njihova kreativnost postajati veća i biće u mogućnosti da iskoriste taj kreativni potencijal kasnije u životu. Kako je kreativnost ključ uspeha u skoro svemu što radimo svakodnevno, važno je da na nju obratimo pažnju i probudimo je kod deteta još u najranijem detinjstvu dok se njegov mozak razvija, ono stiče navike i uči se dnevnim rutinama. I kreativnost treba da postane deo svakodnevne rutine. Ukoliko želite da naučite decu zdravim navikama, obavezno pročitajte naš tekst na tu temu, koji vam donosi nekoliko zanimljivih preporuka za jutarnju rutinu sa Eurocremom.
I da ne bude zabune, kreativnost ne treba da se svede samo na likovno, glumačko ili muzičko iskustvo, jer je ona jednako važna i za bavljanje naukom bilo koje vrste (matematika, fizika, hemija, ali i lingvistika i dr.) kao i za socijalnu i emotivnu inteligenciju. Na kraju krajeva, kreativnost nam pomaže da razvijemo i fleksibilnost, pa ćemo tako lakše rešavati probleme, prilagođavati se novim tehnologijama, usvajati nova znanja i prilagođavati se novim situacijama. A na koji način možemo podstaći kreativnost? Hajde da se pozabavimo time u narednim redovima.
1. Deca treba da preispituju sve
Jedan od najboljih načina da kod dece probudite kreativno razmišljanje je da ih podstičete da se stalno pitaju kako je nešto nastalo, zbog čega, ko je stvorio ovo, a ko je i kako napravio ono. Ali, da bi oni počeli da postavljaju pitanja, moraju od nekoga to da vide, pa bi bilo dobro da svaki put kada se sa njima igrate ili razgovarate postavljate pitanja poput: zašto je nebo plavo, kako funkcioniše gravitacija, šta misliš šta jedu astronauti i zbog čega u moru i okeanu ima talasa, a u jezeru ih nema. Na ovaj način oni će postati radoznali, njihova mašta će biti razvijena i njihove veštine rešavanja problema će biti unapređene.
2. Aktivirajte njihovu radoznalost
Deca su rođena radoznala i svaki roditelj zna da oni žele da znaju sve i svašta o baš svemu. Tako na primer obožavaju dinosauruse, pa u našem malom vodiču o dinosaurusima možete pročitati sve što ste hteli da znate o njima. I upravo u tom pravcu svaki roditelj i učitelj treba da razmišlja – ukoliko je dete zainteresovano za određenu oblast, treba ga usmeriti ka njoj i zadovoljiti njegovu znatiželju.
Primer kako sa decom možete razgovarati, recimo, o klimatskim promena su upravo dinosaurusi, jer su i oni nestali sa naše planete tokom jednog od tih ciklusa promene klimatskih uslova na našoj planeti. Povezivanjem ovih tema, dete će kroz ono što njega zanima, naučiti i nešto novo što do tada nije ni znalo da postoji. A jedno od ključnih pitanja kada je ova tema u fokusu je i zašto ima malo snega ove godine, pa možete i o tome razgovarati.
3. Dozvolite im da imaju slobodno vreme i prostor samo za sebe
Slažemo se sa tim da je deci potrebno stvoriti navike, naučiti ih na određene dnevne rutine, pravila i sl. No, pored toga što će imati isplaniram svaki minut u danu i ići u školu, na časove engleskog, na plivanje, ples ili karate, važno je da se ponekad izađe i iz tih ustaljenih okvira i da se svakodnevnica promeni nekom novom aktivnošću.
Dati detetu vremena i prostora da istraži svoju maštu (posebno kada su mali i žele da se igraju u jednom delu sobe, onako kako oni misle da treba, a ne kako roditelji to žele) i da reši zadatak na drugačiji način, oboji travu u roze, nebo u zeleno a sunce u plavo, jer je to zdrava mašta i način da svako dete iskaže svoju individualnost. Par sati nedeljno, bez ikakvih unapred planiranih aktivnosti, probudiće dečiju maštu, a vi ćete biti zadivljeni rezultatima i napretkom.
4. Naučite ih da uvek postoji nekoliko načina da se reši problem
Izuzetno je važno da deca shvate koliko je sagledavanje stvari iz različitih perspektiva bitno za rešavanje bilo kog problema u životu. Bilo da se radi o emocionalnom problemu, kada se zbog nečega ne slažu sa svojim drugarima ili ne razumeju njihovu reakciju, roditelji treba da budu ti koji će ih podstaći da sagledaju stvari iz nekoliko uglova i „stave“ se u nečije cipele.
Ako je pak reč o matematičkom problemu, onda je takođe važno ukazati na to da je moguće doći do istog rezultata na nekoliko načina. Najvažnija lekcija koju dete iz ovoga može da nauči je da svako ima svoj put, ali da se do istog cilja stiže na različite načine. Pa tako je šest plus dva jednako osam, ali četiri i četiri takođe daju isti rezultat. I to su samo dva moguća rešenja, a ima ih još nekoliko.
5. Izbegavajte da ih nagrađujete za svako ispoljavanje kreativnosti
Verovatno ćete sada pomisliti, pa zašto? Zar ne bi trebalo da pohvalimo svaki pozitivan pomak koji naprave? Ne, jer na taj način možete omesti kreativni proces i uticati na njihov tok misli dok stvaraju, razmišljaju ili rešavaju problem. Pre bi trebalo dati aplauz krajnjem rezultatu, nego što bi trebalo pljeskati svakom pojedinačnom koraku koji naprave na tom putu.
Umesto da im dajete male nagrade na putu do cilja i da ih učite kako će za svaki mali napredak dobijati neku nagradu, što će dovesti do toga da oni budu kreativni samo radi nagrade a ne radi postizanja nekog kreativnog cilja, dozvolite im da sami do savršenstva uvežbaju svoje kreativne veštine ili dovedu svoje kreativni proces do najvišeg nivoa i da vam tek onda pokažu kako to izgleda.
Slavko podržava kreativnost i raduje se svakom vašem uspehu
Za Slavka je kreativnost najviši oblik razumevanja sveta i svega oko njega i on tvrdi da kada je neko kreativan on duboko poznaje sebe, svoje osobine i svet oko sebe i da želi svojom kreativnošću da ulepša taj svet i pruži mu ono u čemu je najbolji. Zato, radite na svojoj kreativnosti, čak i kada samo ukrašavate palačinku omiljenu poslasticu na svim meridijanima i pokažite nam rezultate svog kreativnog procesa, na Instagramu i Facebooku.
Slavko uživa u vašim avanturama i željno iščekuje nove fotografije na kojima se igrate, crtate ili spremate kolače, ali i brojite petice dok ručkate Eurocrem blok. Pa pošto se kraj školske godine bliži, pre nego što sednete da učite, obavezno bacite pogled na tekst „Slavko ti otkriva kako da naučiš da učiš i budeš najbolji„, kako bi tih petica bilo što više.